Η επόμενη δεκαετία θα είναι η δεκαετία της Κρήτης

Συνέντευξη του κ. Σταύρου Αρναουτάκη, Περιφερειάρχη Κρήτης, στη Mail

Κύριε Περιφερειάρχη, έχετε κάνει ένα τεράστιο έργο σε σχέση με τη βαριά βιομηχανία της Κρήτης που είναι ο τουρισμός. Θα θέλατε να μας μιλήσετε για τον τουρισμό και τις δυνατότητες ανάπτυξής του στην Κρήτη;

Ο τουρισμός είναι ένας από τους πυλώνες ανάπτυξης του νησιού μας μαζί με τον πρωτογενή τομέα και τα ερευνητικά και εκπαιδευτικά ιδρύματα του νησιού. Πάνω από το 50% του ΑΕΠ της Κρήτης είναι από τον τουρισμό και δίνει και θέσεις εργασίας σε πάρα πολύ κόσμο.

Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να επενδύσουμε στον ποιοτικό τουρισμό, σε άλλες μορφές τουρισμού, να μπορούμε να έχουμε την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, να μπορούμε να έχουμε τη συνεργασία με όλους τους τοπικούς φορείς που ασχολούνται με τον τουρισμό, με το Υπουργείο Τουρισμού, με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς γιατί μόνο με τη συνεργασία μπορούμε να έχουμε το καλύτερο αποτέλεσμα. Η Κρήτη έχει αποδείξει ότι μπορεί και στέκεται, είναι ένας ασφαλής προορισμός με τις ομορφιές, με την ιστορία, με το περιβάλλον, με τους ανθρώπους, με τη φιλοξενία, με τη Κρητική διατροφή και εκτιμούμε ότι για τα επόμενα χρόνια ο τουρισμός θα είναι ο μοχλός ανάπτυξης του νησιού μας.

Ήδη η τουριστική σεζόν έχει ξεκινήσει και η Κρήτη πρωταγωνιστεί. Είστε ευχαριστημένος από τα πρώτα αποτελέσματα της φετινής περιόδου και ποιες είναι οι περαιτέρω προσδοκίες σας;

Τώρα που μιλάμε, φιλοξενούνται στο νησί 300.000 τουρίστες. Υπάρχει μια μεγάλη πληρότητα, μπορώ να πω προσεγγίζει το 95% με 100%, θα δούμε όμως στο τέλος ποιο θα είναι το οικονομικό αποτέλεσμα γιατί υπάρχουν φωνές που λένε ότι, μπορεί να έχουμε κόσμο αλλά τα έσοδα να είναι μειωμένα. Όμως να είμαστε αισιόδοξοι ότι θα πάει καλά η φετινή χρονιά, πηγαίνει καλά, εμείς όμως θέλουμε να φτιάξουμε τις υποδομές που χρειάζονται όπως το αεροδρόμιο, τον βόρειο οδικό άξονα, να έχουμε μια βελτίωση στις βασικές υποδομές μας και όπως είπα, και προηγουμένως να επενδύσουμε στον ποιοτικότερο τουρισμό γιατί η Κρήτη προσφέρεται στο να έχουμε ένα τουρισμό πολύ καλό λόγω των φυσικών πλεονεκτημάτων που έχει, της ομορφιάς, των καθαρών θαλασσών, των βουνών μας, των ανθρώπων και εκτιμούμε ότι η επόμενη δεκαετία θα είναι της Κρήτης.

Θα θέλατε να μας μιλήσετε για το πενταετές σχέδιο ανάπτυξης που έχει χαράξει η Περιφέρεια Κρήτης;

Η Περιφέρεια Κρήτης έχει περάσει από το Περιφερειακό Συμβούλιο σε όλους τους τομείς ανάπτυξης που θεωρεί ότι μπορεί να συμβάλλει. Έχουμε έναν ολοκληρωμένο στρατηγικό σχεδιασμό για τον πρωτογενή τομέα κι εδώ χρειάζονται ακόμα περισσότερες ενέργειες μεταξύ των παραγωγών μας, μεταξύ των αγροτών μας γιατί τα προϊόντα μας εξάγονται σε μεγάλες ποσότητες στο εξωτερικό. Έχουμε το λάδι μας, στο οποίο κάθε χρόνο έχουμε και μια βελτίωση στην τυποποίηση και εξαγωγές ακόμα περισσότερες σε όλο τον κόσμο, έχουμε τα οπωροκηπευτικά, έχουμε τα κτηνοτροφικά προϊόντα και όλα αυτά θέλουμε να είναι πιστοποιημένα. Ο στόχος μας είναι η ποιότητα, η ταυτότητα για να μπορούν να είναι ανταγωνιστικά και η πιστοποίηση βέβαια, των προϊόντων, ώστε να πληρούν τις προδιαγραφές που ορίζουν τα διεθνή πρότυπα. Παράλληλα, επιδιώκουμε το πάντρεμα του πρωτογενή τομέα με τον τουριστικό τομέα, με τις υποδομές που πρέπει να βελτιωθούν, με την ανάπτυξη κι άλλων μορφών τουρισμού, όπως ο θρησκευτικός, ο αθλητικός, ο φυσιολατρικός, οι περιηγήσεις στην ενδοχώρα, ο οινοτουρισμός. Γίνεται τώρα μια τέτοια προσπάθεια, ήδη πριν από 15 μέρες είχαμε μια συνάντηση με ηγετικά στελέχη της TUI και αυτή η συνεργασία προχωράει στην Κρήτη, είναι η πρώτη περιοχή που έχει επιλέξει η TUI. Όλα αυτά παράλληλα με τη δουλειά η οποία γίνεται στα ερευνητικά και εκπαιδευτικά ιδρύματα του νησιού πηγαίνουν στην πραγματική οικονομία που είναι ο τουρισμός, ο πρωτογενής τομέας, το περιβάλλον, ο πολιτισμός, γιατί γνωρίζετε ότι η Κρήτη έχει μια ιστορία, προσφέρεται και για τα Μουσεία, τους Αρχαιολογικούς χώρους, για τις Εκκλησίες, τα Μοναστήρια, πάρα πολύ καλές διαδρομές άρα όλα αυτά δίνουν μια προστιθέμενη αξία στο νησί.

Θα θέλατε να μας πείτε με ποιες δράσεις υλοποιείται ο στρατηγικός σχεδιασμός;

Οι δράσεις είναι η προβολή που γίνεται και στο εσωτερικό και στο εξωτερικό, οι συνεχείς προσελκύσεις και προσκλήσεις δημοσιογράφων από το εξωτερικό για να δουν από κοντά την Κρήτη, συμμετέχουμε σε όλες τις Εκθέσεις που γίνονται στο εξωτερικό και στην Ευρώπη και στον υπόλοιπο κόσμο. Για τον πρωτογενή τον τουριστικό τομέα υπάρχει η προβολή του νησιού μας μέσα από την ιστοσελίδα μας, μέσα από τα βίντεο μας, έχουμε πάρει 24 βραβεία για την τουριστική προβολή. Συνεχίζουμε για τη νέα προγραμματική περίοδο να προβάλουμε το νησί μας κι αυτό που χρειάζεται πάντα κι αυτό το οποίο υπηρετούμε εμείς εδώ στην Περιφέρεια είναι οι συνέργειες με όλους τους φορείς. Όλοι μαζί είμαστε πιο δυνατοί, δε μπορεί να είναι μόνη η Περιφέρεια, δε μπορεί να είναι μόνοι οι ξενοδόχοι ή οι αγρότες μας, όλοι μαζί αν πάμε σε ένα οργανωμένο μοντέλο, η Κρήτη προσφέρεται να γίνει μια Περιφέρεια η οποία να είναι πρότυπο όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά και για την Ευρώπη.

Θα θέλατε να μοιραστείτε μαζί μας το όραμά σας για την Κρήτη;

Έχουμε ένα νησί που είναι ένας ευλογημένος τόπος. Πάνω απ’ όλα, αυτό που πρέπει να μας ενδιαφέρει είναι οι θέσεις εργασίας, άρα χρειάζεται η βιώσιμη ανάπτυξη. Θέλουμε να κάνουμε την Κρήτη ένα πράσινο νησί με όλη τη σημασία της λέξης. Έχουμε κλείσει το θέμα διαχείρισης των στερεών και υγρών αποβλήτων. Μέσα στην επόμενη τριετία κλείνουν όλα τα θέματα για τη διαχείριση αυτή. Θέλουμε να δούμε το νησί μας να έχει τουρισμό όλο το χρόνο. Η ανάπτυξη, η απασχόληση, η αλληλεγγύη, η κοινωνική συνοχή είναι οι στόχοι που έχουμε βάλει και υπηρετούμε στο νησί μας. Θεωρούμε ότι τα παιδιά μας μπορούν να μένουν στον τόπο μας, μπορούν να δημιουργούνται ευκαιρίες για θέσεις εργασίας γιατί αυτό είναι το ζητούμενο, μπορούμε να πάμε σε ένα παραγωγικό μοντέλο γιατί η Κρήτη παράγει και το μοντέλο των προηγούμενων χρόνων να παίρνουμε μόνο τις επιδοτήσεις και να μην παράγουμε ήταν ένα αρνητικό φαινόμενο. Τώρα όλοι οι άνθρωποι που ασχολούνται με τον πρωτογενή τομέα έχουν καταλάβει ότι πρέπει να παράγουμε και μάλιστα ποιοτικά προϊόντα γιατί μόνο τότε μπορούμε να είμαστε ανταγωνιστικοί αφού δεν έχουμε μεγάλες εκτάσεις για να μειώνουμε το κόστος, αλλά έχουμε την ποιότητα. Έχουμε προϊόντα ονομασίας προέλευσης, μέσα από την διατροφική σύμπραξη που έχουμε πιστοποιούμε αυτά τα προϊόντα και με τα ξενοδοχεία και τα εστιατόρια όλα αυτά είναι θέματα τα οποία τα επόμενα χρόνια θα γίνουν ακόμα καλύτερα. Εκτιμούμε παράλληλα και την ανάπτυξη πολλών τουριστικών κλινών πολυτελείας γιατί η Κρήτη χρειάζεται ακόμα 25.000 κλίνες, πεντάστερα ξενοδοχεία για να μπορεί να σηκώσει όλο αυτό το βάρος ποιοτικού τουρισμού. Τώρα αυτή την περίοδο κατασκευάζονται κοντά στις 5.000 κλίνες που συζητούμε άρα θεωρούμε ότι την επόμενη πενταετία θα γίνουν οι 25.000 πράξη.

Κύριε Αρναουτάκη, η Κρήτη φημίζεται για την φιλοξενία της…

Να προσκαλέσουμε τον κόσμο να έρθει στην Κρήτη, όχι μόνο τους ξένους αλλά και τους Έλληνες, να είναι σίγουροι ότι θα δεχτούν την Κρητική φιλοξενία γιατί η Κρήτη φημίζεται και για αυτό, όπως και για την Κρητική διατροφή, τους ανθρώπους της, το περιβάλλον και να είναι σίγουροι ότι θα περάσουν ευχάριστες διακοπές.