Returnal review

Παρασκευή 9 Απριλίου 2021

Returnal review

Developer: Housemarque

Publisher: Sony Interactive Entertainment

Κονσόλες: Playstation 5

Ημερομηνία κυκλοφορίας: 30 Απριλίου

Η Housemarque είναι ένα στούντιο με σχεδόν 30 χρόνια εμπειρίας στη δημιουργία games, εξειδικευμένη στο είδος bullet hell. Σε αυτά τα 30 χρόνια όμως ποτέ δεν είχε μεγάλο budget, κάτι που οδήγησε τα games της να είναι 2D χωρίς κάποια ιδιαίτερη πλοκή. Όχι ότι η επικέντρωση της Housemarque σε εξαιρετικά gameplay loops είναι κάτι κακό, το ακριβώς αντίθετο, άλλα όταν ανακοινώθηκε πως το Returnal θα είναι ένα Triple A, 3D, Bullet Hell Rogue-lite με έμφαση στην πλοκή, πράγματα τα οποία η Housemarque δεν είχε ξανακάνει ποτέ, ήταν ένα τεράστιο ρίσκο για το στούντιο σε μια βιομηχανία όπου τα ρίσκα όλο και μειώνονται.

Το Returnal διαδραματίζεται στον πλανήτη Άτροπο, όπου μια αστροναύτης (Selene) πρέπει να πολεμήσει τους επικίνδυνους κάτοικους του πλανήτη ώστε να επιστρέψει στην Γη. Όμως, κάθε φορά που αποτυγχάνει στην αποστολή της, αναγκάζεται να ξαναζήσει τη στιγμή της πρόσκρουσης του διαστημόπλοιού της στον πλανήτη και να ξεκινήσει από την αρχή την προσπάθεια της να ξεφύγει. Η πλοκή είναι ενδιαφέρουσα μέχρι το τέλος, αλλά το pacing της εξαρτάται από την ικανότητα του κάθε παίκτη, καθώς η πλοκή προχωράει μόνο μετά το ξεκλείδωμα ενός νέου biome στο game. Υπάρχουν επίτηδες πολλά κενά, ώστε οι παίκτες να μπορούν να χρησιμοποιήσουν την φαντασία τους προκειμένου να συμπληρώσουν την πλοκή, ενώ πολλές φορές η γραμμή του τι είναι συμβολικό και τι είναι κυριολεκτικό είναι θολή.

Το gameplay είναι ο τομέας όπου το game πραγματικά λάμπει. Το 3rd person bullet hell σημαίνει πως το game έχει πάντα φρενήρη ρυθμό, με τον παίκτη να πρέπει να κινείται συνεχώς για να επιζήσει στον Άτροπο. Κάθε κίνηση της Selene λειτουργεί άψογα, ενώ τα όπλα έχουν καταπληκτική αίσθηση στα χέρια του παίκτη. Σε αυτό σίγουρα βοηθάει και η πλήρης εκμετάλλευση του haptic feedback του PS5, καθώς κάθε πράξη της Selene συνοδεύεται από το αντίστοιχο, μοναδικό rumble που εμπλουτίζει πολύ την εμπειρία. Το game είναι πολύ δύσκολο και έχει πολύ υψηλές απαιτήσεις από τον παίκτη, αλλά ουδέποτε ευθύνονται τα controls για την υψηλή δυσκολία του game. Πολλές φορές το combat θυμίζει το Doom Eternal σε 3rd person, κάτι που δείχνει την ποιότητά του.

Εκεί που μπορεί να απογοητεύσει το game είναι η δομή του ως rogue-lite. Όπως έχει ήδη προαναφερθεί, σε περίπτωση που πεθάνει ο παίκτης ξεκινάει από την αρχή την προσπάθειά του. Όμως, ανάμεσα σε κάθε run μπορεί και κρατάει μερικά upgrades. Είναι στην ευχέρεια κάθε rogue-lite το τι μπορεί και δεν μπορεί να κρατήσει ο παίκτης. Π.χ. στο Dead Cells ο παίκτης μπορεί και ξεκινάει με ένα τυχαίο όπλο ενώ στο Hades μπορεί και αγοράζει upgrades που θα τον βοηθήσουν σε μελλοντικά runs. Το Returnal επιτρέπει τον παίκτη να κρατήσει πολύ λίγα πράγματα ανάμεσα στα runs, κάτι που κάνει κουραστικό το game καθώς τα runs δεν διαφοροποιούνται αρκετά μεταξύ τους. Ο παίκτης θα έχει πάντα σχεδόν τα ίδια abilities με το ίδιο starting όπλο και σε συνδυασμό με τη μεγάλη διάρκεια ενός run (1-3 ώρες ανάλογα με την ικανότητα και με το πόσο εξερευνά ο κάθε παίκτης) είναι αποκαρδιωτικό όταν τελικά δεν καταφέρει να πετύχει κάποιο στόχο. Αυτό είναι γιατί, όχι μόνο δεν κερδίζει κάτι για το επόμενο run του πέρα από γνώση του game, αλλά ούτε προχωράει κάπως την πλοκή.

Αυτά τα προβλήματα μεγεθύνονται από το γεγονός ότι ο παίκτης δεν μπορεί να κάνει save ένα run του. Το Returnal την πρώτη φορά που το ανοίγει κανείς αναφέρει περήφανα πως ο μόνος τρόπος κανείς να σταματήσει ένα run χωρίς να χάσει την πρόοδο του είναι να βάλει το PS5 σε rest mode. Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι όποιος ξεκινάει ένα run στο Returnal πρέπει να είναι σίγουρος ότι θα το τελειώσει. Όμως το rest mode είναι μια αρκετά κακή λύση που ήδη έχει παρουσιάσει τα προβλήματά της. Πρόσφατα αρκετοί χρήστες του Reddit ανέφεραν πως έχασαν το run τους επειδή, όσο ήταν το PS5 τους σε rest mode, το game έκανε update και restart, κάτι που οδήγησε στην διαγραφή της προόδου των παικτών που άφησαν το game σε rest mode εκείνη τη μέρα. Βέβαια, η επιλογή save μπορεί να προστεθεί σε κάποιο μελλοντικό update, αλλά την στιγμή έκδοσης του review, η έλλειψη save αποτελεί σημαντικό θέμα.

Συνολικά, θα λέγαμε ότι είναι μια αξιόλογη προσπάθεια με φανταστικό gameplay, που δείχνει όμως την απειρία των devs σε μερικούς τομείς.

Developer: Housemarque

Publisher: Sony Interactive Entertainment

Κονσόλες: Playstation 5

Ημερομηνία κυκλοφορίας: 30 Απριλίου

Returnal review

Η Housemarque είναι ένα στούντιο με σχεδόν 30 χρόνια εμπειρίας στη δημιουργία games, εξειδικευμένη στο είδος bullet hell. Σε αυτά τα 30 χρόνια όμως ποτέ δεν είχε μεγάλο budget, κάτι που οδήγησε τα games της να είναι 2D χωρίς κάποια ιδιαίτερη πλοκή. Όχι ότι η επικέντρωση της Housemarque σε εξαιρετικά gameplay loops είναι κάτι κακό, το ακριβώς αντίθετο, άλλα όταν ανακοινώθηκε πως το Returnal θα είναι ένα Triple A, 3D, Bullet Hell Rogue-lite με έμφαση στην πλοκή, πράγματα τα οποία η Housemarque δεν είχε ξανακάνει ποτέ, ήταν ένα τεράστιο ρίσκο για το στούντιο σε μια βιομηχανία όπου τα ρίσκα όλο και μειώνονται.

Το Returnal διαδραματίζεται στον πλανήτη Άτροπο, όπου μια αστροναύτης (Selene) πρέπει να πολεμήσει τους επικίνδυνους κάτοικους του πλανήτη ώστε να επιστρέψει στην Γη. Όμως, κάθε φορά που αποτυγχάνει στην αποστολή της, αναγκάζεται να ξαναζήσει τη στιγμή της πρόσκρουσης του διαστημόπλοιού της στον πλανήτη και να ξεκινήσει από την αρχή την προσπάθεια της να ξεφύγει. Η πλοκή είναι ενδιαφέρουσα μέχρι το τέλος, αλλά το pacing της εξαρτάται από την ικανότητα του κάθε παίκτη, καθώς η πλοκή προχωράει μόνο μετά το ξεκλείδωμα ενός νέου biome στο game. Υπάρχουν επίτηδες πολλά κενά, ώστε οι παίκτες να μπορούν να χρησιμοποιήσουν την φαντασία τους προκειμένου να συμπληρώσουν την πλοκή, ενώ πολλές φορές η γραμμή του τι είναι συμβολικό και τι είναι κυριολεκτικό είναι θολή.

Το gameplay είναι ο τομέας όπου το game πραγματικά λάμπει. Το 3rd person bullet hell σημαίνει πως το game έχει πάντα φρενήρη ρυθμό, με τον παίκτη να πρέπει να κινείται συνεχώς για να επιζήσει στον Άτροπο. Κάθε κίνηση της Selene λειτουργεί άψογα, ενώ τα όπλα έχουν καταπληκτική αίσθηση στα χέρια του παίκτη. Σε αυτό σίγουρα βοηθάει και η πλήρης εκμετάλλευση του haptic feedback του PS5, καθώς κάθε πράξη της Selene συνοδεύεται από το αντίστοιχο, μοναδικό rumble που εμπλουτίζει πολύ την εμπειρία. Το game είναι πολύ δύσκολο και έχει πολύ υψηλές απαιτήσεις από τον παίκτη, αλλά ουδέποτε ευθύνονται τα controls για την υψηλή δυσκολία του game. Πολλές φορές το combat θυμίζει το Doom Eternal σε 3rd person, κάτι που δείχνει την ποιότητά του.

Εκεί που μπορεί να απογοητεύσει το game είναι η δομή του ως rogue-lite. Όπως έχει ήδη προαναφερθεί, σε περίπτωση που πεθάνει ο παίκτης ξεκινάει από την αρχή την προσπάθειά του. Όμως, ανάμεσα σε κάθε run μπορεί και κρατάει μερικά upgrades. Είναι στην ευχέρεια κάθε rogue-lite το τι μπορεί και δεν μπορεί να κρατήσει ο παίκτης. Π.χ. στο Dead Cells ο παίκτης μπορεί και ξεκινάει με ένα τυχαίο όπλο ενώ στο Hades μπορεί και αγοράζει upgrades που θα τον βοηθήσουν σε μελλοντικά runs. Το Returnal επιτρέπει τον παίκτη να κρατήσει πολύ λίγα πράγματα ανάμεσα στα runs, κάτι που κάνει κουραστικό το game καθώς τα runs δεν διαφοροποιούνται αρκετά μεταξύ τους. Ο παίκτης θα έχει πάντα σχεδόν τα ίδια abilities με το ίδιο starting όπλο και σε συνδυασμό με τη μεγάλη διάρκεια ενός run (1-3 ώρες ανάλογα με την ικανότητα και με το πόσο εξερευνά ο κάθε παίκτης) είναι αποκαρδιωτικό όταν τελικά δεν καταφέρει να πετύχει κάποιο στόχο. Αυτό είναι γιατί, όχι μόνο δεν κερδίζει κάτι για το επόμενο run του πέρα από γνώση του game, αλλά ούτε προχωράει κάπως την πλοκή.

Αυτά τα προβλήματα μεγεθύνονται από το γεγονός ότι ο παίκτης δεν μπορεί να κάνει save ένα run του. Το Returnal την πρώτη φορά που το ανοίγει κανείς αναφέρει περήφανα πως ο μόνος τρόπος κανείς να σταματήσει ένα run χωρίς να χάσει την πρόοδο του είναι να βάλει το PS5 σε rest mode. Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι όποιος ξεκινάει ένα run στο Returnal πρέπει να είναι σίγουρος ότι θα το τελειώσει. Όμως το rest mode είναι μια αρκετά κακή λύση που ήδη έχει παρουσιάσει τα προβλήματά της. Πρόσφατα αρκετοί χρήστες του Reddit ανέφεραν πως έχασαν το run τους επειδή, όσο ήταν το PS5 τους σε rest mode, το game έκανε update και restart, κάτι που οδήγησε στην διαγραφή της προόδου των παικτών που άφησαν το game σε rest mode εκείνη τη μέρα. Βέβαια, η επιλογή save μπορεί να προστεθεί σε κάποιο μελλοντικό update, αλλά την στιγμή έκδοσης του review, η έλλειψη save αποτελεί σημαντικό θέμα.

Συνολικά, θα λέγαμε ότι είναι μια αξιόλογη προσπάθεια με φανταστικό gameplay, που δείχνει όμως την απειρία των devs σε μερικούς τομείς.

 

Σπύρος Πολίτης

s.politis253@gmail.com

Ρoή Ειδήσεων